I fire år har League of Legends været det ubestridt mest spillede spil i Sydkorea, men efter godt en måneds tilløb har Blizzard sat en stopper for den lange stime.
Skrevet af Daniel Winther Pedersen – daniel@esm.dk
Sydkorea har altid været en dominerende faktor på den internationale eSports-scene, hvor tonsvis af unge sydkoreanere i mange år har jagtet drømmen om at blive professionel eSportsudøver.
Siden 1999 er eSport blevet sendt på tv i det asiatiske land, og i de seneste år har det især været League of Legends, som sydkoreanerne har domineret i.
Det skyldes primært, at Riot-spillet har været det mest spillede spil i Sydkorea i de seneste fire år i træk.
Men det er slut nu.
De nyeste tal fra Gametrics, som leverer tal over det mest populære software i Sydkorea, viser, at Blizzards nye first person shooter-spil, Overwatch, netop har overtaget førstepladsen, som League of Legends har siddet på i 204 uger i træk.
@PlayOverwatch officially breaks LoL’s 204 week internet cafe record in Korea. @ggDoA pic.twitter.com/lIzbsMZIM9
— Calycae (@Calycae) June 27, 2016
Tendensen har været undervejs i noget tid, hvor Overwatch siden sin release sidst i maj 2016 har indtaget det sydkoreanske marked med storm.
Inden Overwatch udkom, stod League of Legends for hele 43,6% af markedet, men er efter blot lidt mere end en måned nu nede på 27,86%.
Overwatch står nu for 30,36% af det sydkoreanske marked og indtager altså førerpositionen.
Jeg regner med at LoL holder kun til 2018-19 og så er den officielt ude. Andre spil kommer til hele tiden og det kan ikke være giganten for evigt, ligesom WoW ikke holdt populariteten, selv til dags dato.