En promoveringsvideo med Svenskeren og Bjergsens hold, TSM, er blevet omdrejningspunkt for et skænderi mellem Riot og HTC. Foto: Skærmbillede fra YouTube.

Riot i nyt skænderi – Denne gang med HTC

Det er debat om Riot og deres måde at drive LCS på for tiden. HTC eSports blander sig nu ovenpå en uenighed om en YouTube-video.

Skrevet af Aske Gott Sørensen – aske@esm.dk

Det er egentlig en uskyldig video. HTC eSports og TSM er gået sammen om at lave en YouTube-video, hvor LoL-stjernene afprøver HTCs virtual reality-satsning Vive. I videoen bliver spillet ’Raw Data’ afprøvet, og både HTC og TSM lagde efterfølgende videoen op på deres respektive kanaler.

Den slags samarbejder er ikke unormalt i eSport, men Riot er ikke tilfredse. Spilproducenten, der netop nu befinder sig i et stormvejr om netop sponsorer, lod gennem deres director of esports Whalen “Magus” Rozelle TSM forstå, at det var imod reglerne i LCS.

Magus skrev i en kommentar på Reddit, at videoen var “en taktisk reklame for et andet spil.” og at “Dette er imod LCS’ regler, fordi LCS er ikke en platform, som er til for at andre firmaer kan annoncere på den.”

Kommentaren har i skrivende stund fået knap 1400 downvotes, og HTC eSports er også noget uforstående. I en længere facebook-opdatering skriver virksomheden, at det både er svært at vide, hvor grænsen går for Riot, og at det er sager som denne, der gør, at det bliver sværere at retfærdiggøre investeringer i fremtiden.

”Vi forstår, at Riot gerne vil afholde LCS-pros fra at give andre spil opmærksomhed. Men fremadrettet vil det være nyttigt med en afklaring på en række spørgsmål, der er nødvendige for, at vi kan fungere effektivt som sponsor. For eksempel hvad er forskellen på at en LCS-spiller streamer Deus EX eller laver en YouTube-video med et Vive-spil? Hvad betragtes som en konkurrerende titel, og hvad gør ikke?”

Ifølge deres opslag har Riot truet TSM med en bøde, hvis ikke videoen blev fjernet. Den er stadig tilgængelig, men HTC lader alligevel Riot forstå, at det i sidste ende kan blive en dealbreaker for virksomheden.

”Som en af de første store ikke-endemiske sponsorer i vesten, mener vi, at vi har hjulpet med at pionere marketing i eSport, og vi har elsket hvert et sekund. Men med færre adgange til reklametid i League of Legends, der stammer fra restriktioner på hold og spillere, restriktioner på subreddit og manglende marketing-muligheder ved turneringer, bliver det sværere at retfærdiggøre vores investeringer i sporten,” skriver HTC.

Du kan se den “omstridte” video herunder: