Ninja MarsMello Fortnite Battle Royale
Ninja og EDM-artist MarshMello. Foto: via. Epic Games.

Analyse: I nat fik vi en forsmag på Fortnite som esportsgren

Kendisturneringen Fortnite Pro-AM blev afviklet i nat. Det gav os muligheden for at tage temperaturen på Competitive Fortnite.

Skrevet af Markus Ambrosius

Esportsmagasinet bragte i maj måned historien om Epic Games’ kæmpe millionsatsning i forbindelse med næste års Competitive Season. Og nu er den professionelle Fortnite-scene lige på trapperne.

I nat fik vi en lille forsmag på, hvad Fortnite kan som underholdningsprodukt og esport. Og det var ikke lutter lagkage.

$1.000.000 til velgørenhed

Eventets deltagere bestod af halvtreds duoer bestående af henholdsvis én kendis og én streamer. Hér kan du danne dig et overblik over de duoer, der deltog ved nattens event.

Der var tre kampe på programmet. To opvarmningskampe og én velgørenhedskamp.
Indledningsvist spillede deltagerne en solo-kamp, hvor alle var imod alle. Ingen alliancer.
Dernæst skulle der kæmpes i de respektive duo-konstellationer. Men alvoren lod vente på sig, da dette som bekendt også var en opvarmningskamp.

Endelig blev det tid til velgørenhedskampen, hvor der var en samlet præmiepulje på $3.000.000.
Og sørme om Fortnite’s mest profilerede ambassadør, Ninja, ikke endte med at trække det længste strå. Den tidligere Halo-pro og EDM-artisten MarshMello dræbte til sidst OpTic Gaming’s CouRage og sikrede sig dermed de 1.000.000 dollars.

Herunder kan du se the winning kill

Forced Esport?

Velgørenhedsturneringen gav også Epic Games en mulighed for at afprøve deres såkaldte observer mode for første gang. Det gik nogenlunde, men det gav også anledning til en række in game-situationer, hvor producerne kom til kort og simpelthen ikke formåede at fange de vigtigste og mest centrale fights i opgøret.
Undervejs blev der i perioder spammed’ “TTours” på fuld tryk i Twitch-chatten. En Twitch-emote, der i dette tilfælde indikere, at seerne er utilfredse med det indhold, der bliver vist, fordi det vises på bekostning af noget andet, mere relevant og sensationelt. Som f.eks. når producerne vælger at spectate en spiller, der sidder og ændrer sine key-binds mid-game, mens en af spillets helt store favoritter dør i den anden ende af mappet, uden det bliver belyst – hverken af producerne eller kommentatorene.

Observer Mode. Foto: via. Epic Games.

Det var dog forventligt, at Battle Royale-formatet ville skabe problemer for producerne.
Hvordan skaber du en tilfredstillende seeroplevelse og samtidig undgår at miste overblikket, når du skal følge 100 spillere på ét kæmpe map på én gang? Det er unægtelig et af Battle Royale-spillenes helt store problemer og måske dét bump i vejen, der får Battlebussen til at bryde sammen, før esports-destinationen er nået.
Og det er uden at gå i dybden med hele RNG-spørgsmålet.

Eventet var fyldt med dans og shenanigans. Og man må sige, at Epic Games’ virkelig gav tunge skyts til de, der hånligt kalder Fortnite for et såkaldt “Hello Kitty Battle Royale”.  Denne gruppe af kritikere vil garanteret – med udgangspunkt i nattens udskejelser – proklamere at Fortnite’s casual gameplay ikke egner sig til at blive spillet professionelt.
Men det var trods alt et velgørenhedsarrangement, og der skal naturligvis være plads til pjank og pjat, når der spilles showkampe.

Det bliver dog spændende at se, om Fortnite er klar til at tage sig selv en smule mere alvorligt og for alvor tage skridtet ind på esportsscenen.

[adrotate banner=”6″]