Credit: Shutterstock

Dansk spil vinder international pris

Vi kunne i sidste uge fortælle, at Deep Rock Galactic var nomineret til to eftertragtede priser, nemlig en BAFTA og to SXSW.  

Vi kan nu løfte sløret for, at Ghost Ship Games hev hele to priser med hjem ved SXSW-prisuddelingen den. 20. marts. Den danske spiludvikler Ghost Ship Games vandt to priser for spillet Deep Rock Galactic i kategorierne ”Excellence in Multiplayer”, hvor spil som Valorant og Star Wars også var blandt nomineringerne, og i kategorien ”Indie Game of the Year”. 

Vinder i to kategorier

 ”Vi er dybt beæret over, at Deep Rock Galactic har vundet begge priser. ”Indie Game of the Year” er nok den største af de to priser og en fantastisk overraskelse. Og Ghost Ships mission har altid været at fokusere på co-op, så at vinde i ’Excellence in Multiplayer’ kategorien er bare den bedste anerkendelse af, at det er lykkedes os at skabe et sjovt og originalt samarbejdsspil!”, fortæller Mikkel Martin Pedersen, spilinstruktør og en af medstifterne af Ghost Ship Games til GamesLounge.

Bedst anmeldte spil på Steam – nogensinde 

Spillet blev udgivet for første gang i 2018 og har sidenhen haft en indtjening på over 300 mio. kr. og over 2 mio. spillere. Derudover er spillet også et af de bedst anmeldte multiplayer-spil nogensinde på Steam og har over 100.000 spillere dagligt og er oversat til 20 sprog. Det er firmaets første spil, og stifterne bag spillet glæder sig over, at et dansk spil nu har fået international anerkendelse. ”Det føles godt at kunne repræsentere den danske spilindustri til et så stort internationalt event som SXSW, og så ovenikøbet vinde to priser. Det siger virkelig noget om, hvilket potentiale den danske spilindustri har,” fortæller Søren Lundgaard, direktør og medstifter af Ghost Ship Games, til GamesLounge.