Diablol vender snart tilbage med fjerde spil i rækken af titler. Foto: Shutterstock

Diablo vender tilbage: Her er, hvad vi ved indtil nu

af Peter Skjøtt Poulsen

Efter en veloverstået BlizzCon 2019 hvor Blizzard kunne løfte sløret for et nyt Diablo spil, har fans hungret efter at vide mere om, hvad de kan forvente. I et interview med mediet Gamespot fortæller Lead Designer David Kim lidt om, hvad Diablo 4 vil have at byde på. Masser af nye og spændende tiltag, men også en tilbagevenden til en mere mørk og dyster tid i Diablo universet. 

Her er hvad vi ved:

MMO-ish

Diablo 4 ser ud til at lade sig inspirere kraftigt af ”live-service” spil, der er dukket op i de forgangne syv år siden Diablo 3 udkom. Det vil sige, at Diablo 4 understøtter en del såkaldt ”Shared World experience”, hvor du vil både se og kæmpe med andre spillere, som ikke er i dit party, meget lig MMO’er eller livespil som Destiny 2. Spillet vil desuden have et PvP område, hvor du kan kæmpe mod andre spillere.

Classes

Blizzard udtalte til BlizzCon 2019, at Diablo 4 vil tilføje nye elementer, men også gøre brug af gamle. Lead system designer David Kim udtalte til Gamespot, at det der var mest interessant for ham var at forbedre franchisens spilbarhed, så man kunne spille spillet flere gange. Dog lyder det til at beslutningerne om, hvad der vil være, eller ikke være i det endelige spil stadig ikke er endeligt truffet. Blizzard er i løbende kontakt med deres Diablo-community for at få en fornemmelse af, hvad spillerne ønsker sig. For eksempel kunne deltagere på BlizzCon 2019 spille en demo med Diablo 3’s Barbarian class, men også Sorceress og Diablo 2’s Druid class. David Kim udtaler at der endnu ikke er truffet beslutning om hvilke andre classes, der skal optræde i spillet. De venter og ser hvad spillets community ønsker, inden de træffer en endelig beslutning.

Adventure Mode

En anden feature, som endnu ikke er helt på plads, er adventure mode, som spillere først stiftede bekendtskab med i Diablo 3. Nu vender det tilbage, men helt præcis hvilken form det kommer i, er dog ikke endeligt afklaret. Helt lavpraktisk arbejder Blizzard – ifølge selskabet selv – dog på at skabe en oplevelse, som øger muligheden for at spille med andre, og møde andre spillere som i en klassisk MMO, samtidig med at bibeholde den mørke horror-stemning som de prøver at ramme. 

Sæsoner

Så er der selvfølgelig også sæsoner, som var noget af det der fik Diablo 3 til at føles frisk igennem sine syv år på markedet, som også skal implementeres i Diablo 4. Ulig Adventure Mode eller offentlige events, vil seasons have fokus på at tilføje nye oplevelser på andre måder. Et eksempel som Lead Designer David Kim selv løftede sløret for til BlizzCon 2019, er hvordan forskellige items opfører og forandrer sig fra den ene sæson til den næste, for på den måde at lade spillere eksperimentere med forskellige slags rustning og kombinationer af våben. 

PvP Mode

Den sidste store nye ting, som vil blive tilføjet til Diablo 4 er et PvP Mode. Det var egentlig tiltænkt Diablo 3, men nu lander det så i Diablo 4 i stedet. Ligesom Adventure Mode, virker det til at være en feature, som Blizzard stadig eksperimenterer med, og lader til at lade sig inspirere af spil i samme genre som Diablo spillene.

Der er nok stadig lang vej, inden vi kan få fingrene i Diablo 4 på trods af en meget velpoleret BlizzCon demo. Blizzard har endnu ikke fastsat en udgivelsesdato, og mange af spillets aspekter er stadig i deres tidlige stadier. Det ser dog ud til, at Blizzards fokus på at kunne spillet gentagende gange vil ruske lidt op i Diablo-formlen, som vi kender den.

Skriv et svar