Credit: Shutterstock

Er tiden kommet for Six Days in Fallujah?

Tilbage i 2004 ryddede amerikansk-irakiske styrker, ledet af amerikanerne, byen Fallujah. Slaget har været meget kontroversielt, blandt andet på grund af det store tab af liv, både civile og soldater, men der var også andre punkter, som sidenhen er blevet stærkt kritiseret

Historien om Fallujah fortsætter i 2009-2010, hvor Konami ønsker at lave et spil omkring slaget baseret på soldaters erindringer. Spillet møder stærk modstand i medierne og bliver derfor senere droppet. Sidenhen har der ikke været nogen udvikling på området, indtil nu.

Ømtåleligt emne

Krigen berørte mange mennesker på forskellige måder, og snakken om at genoptage spillet har skabt røre. Mange der på en eller anden vis har været berørt af kampen har udtrykt frustration omkring måden, hvorpå skaberne af spillet tilgår emnet.

IGN har lavet interviews med forskellige berørte parter omkring genskabelsen af spillet, hvor i der bliver diskuteret, hvilke bekymringer der er i forhold til spillet. Overordnet er der bekymring for, hvordan den nye udvikler, Highwire, vil repræsentere kampen, og hvordan de vil repræsentere den lokale arabiske befolkning. Derudover udtrykkes der også bekymring for transformationen af en så voldsom begivenhed til underholdning.

Forskellige signaler

Allerede fra begyndelsen har spillet måtte tackle udfordringen med det historiske materiale og ønsket om at være underholdning. Tilbage i 2009 forsøgte Konami at afvise kritik ved at sige, at der blot var tale om underholdning, bare et spil. En respons der ikke blev taget godt imod og som senere førte til, at spillet blev droppet.

I spillets marketingmateriale står der, at Six Days in Fallujah er baseret på soldaters vidne, og man vil opleve virkelige scenarier fra begivenhederne. I forhold til kritikken om at bruge videospilsformatet til et så kontroversielt emne, lyder det, at spillet skaber en forbindelse, som ikke kan opnås gennem andre medier.

Politisk kommentar eller ej

En af de ledende personer bag udviklingen af Six Days in Fallujah, Peter Tamte, har været ude og forsøge at gøre det tydeligt, at spillet ikke ønsker at være en politisk kommentar. Noget IGNs interviewpersoner ikke giver meget for, da slaget er uløseligt forbundet med politik. 

At et spil ikke er politisk er en udtalelse, der bruges af udviklere som ikke ønsker en udvikling indenfor videospil. Sådan lyder det fra Anita Sarkeesian, mediekritiker og direktør hos Feminist Frequency. Hun siger yderligere: “It doesn’t change the fact that this game is perpetuating the status quo of American imperialism and the incredible harm it causes to the rest of the world, and in this case to Iraqis, and Arabs more broadly.”

Empati med fjenden

Peter Tamte har også været ude at sige, at hensigten med spillet er at skabe empati med de soldater som deltog i kampen. En kommentar som møder manglende forståelse hos Alex, en libanesisk-arabisk spiludvikler: Soldaterne kom for at slå ihjel, det er ikke dem vi skal have empati med.

Netop det, at spil bliver lavet med en ‘indbygget’ empati er med til at forme samfundet og kulturen. Det kan blandt andet ses omkring 9/11, hvor man ser at racisme mod muslimer er steget.

Amerikanere som bad guys

John Phipps, en veteran og deltager i den anden kamp om Fallujah, påpeger, at der fra amerikansk side generelt er en modvilje til at portrættere amerikanerne som de onde. Derudover mener han heller ikke, at kampen i Fallujah nogen sinde ville kunne blive genskabt realistisk, uanset hvis side man er på.

Hvornår spillet Six Days in Fallujah udkommer vides endnu ikke – eller om det overhovedet udkommer. Men spillet er taget op, og ifølge deres hjemmeside vil flere nyheder snart komme.