The Outer Worlds er en farverig oplevelse. Foto: Obsidian / Microsoft

Farverigt, fascinerende og tilpas inspireret af Fallout: Anmeldelse af The Outer Worlds

The Outer Worlds er seneste skud på stammen fra udvikleren Obsidian, som bedst kendes for Fallout: New Vegas. Lighederne er bestemt til at tage og føle på, så er du til Fallout vil denne RPG med stor sandsynlighed falde i god jord hos dig. The Outer Worlds er dog også rigtig meget andet end en Fallout-kopi. Det er et flot og gennemført spil i sin egen ret. Det kan fås til både PC og konsoller nu.

af Peter Skjøtt Poulsen

Foruden sin helt åbenlyse sammenligning med Fallout spillene af nyere dato, kan man også drage paralleller til titler som Borderlands, Mass Effect og sågar No Mans Sky. Ikke desto mindre føles spillet så tilpas meget som sit helt eget at sammenligningerne ikke kommer til at overskygge for spillets egne kvaliteter.

The Outer Worlds lader dig skabe din egen karakter og rejse gennem et fjerntliggende solsystem, som er døbt Halcyon. Du kan spillet igennem vælge, om du vil følge systemets totalitære styres love og regler, eller leve livet som en lovløs. For dem der måtte være bekendte med tv-serier har spillet mange ligheder med serien Firefly. Der er en helt unik følelse af at være i det vilde vesten, selvom du render rundt på syrebefængte planeter og bekæmper kæmpeknælere med plasmarifler.

Spillet har en dyb og rig historie med masser af interessante sidehistorier og karakterer undervejs, samtidig med en hovedhistorie som er så tilpas fængende, at man bliver ved med at vende tilbage.

Personligt så jeg gerne en længere campaign, da det ”kun” tog fyrre timer, før jeg var ved at være ved vejs ende. Ligeledes ville en bedre engine til spillet heller ikke være dårligt, da der er enormt meget loadingtid mellem lokationer. På den front minder det desværre lidt for meget om Fallout 4. Til gengæld er spillet blødende smukt. Det har en rig farvepalette og et blændende flot udtryk, som underbygger sin fantastiske og eventyrlige historie.

Vigtigt er det også at pointere at selvom Obsidian er notoriske for at stå bag spil, som er buggy og hullede som en schweizerost, oplevede jeg kun at spillet laggede enkelte gange, og chrashede en enkelt gang. Og med en ganske nådig autosave (i hvert fald på medium sværhedsgrad), er det til at tilgive, hvis man skal genstarte en gang eller to i løbet af fyrre timers spil.

Alt i alt har Obsidian med The Outer Worlds, skabt en spændende ny IP, som jeg håber meget på at besøge igen i fremtiden. Med sit stærke bagland som Falloutskabere, har Obsidian fuldstændig styr på RPG aspekterne og med en bedre motor er jeg sikker på, at det næste spil bliver mindst lige så godt. Stil og substans går flot hånd i hånd og giver en super positiv helhedsoplevelse, som man har lyst til at besøge igen og igen. Hvis du ikke allerede har købt The Outer Worlds, kan jeg varmt anbefale dig at købe det.

5 ud af 6 stjerner

Skriv et svar