Arkiv. Foto: skærmbillede fra Twitch / Ninja

Medie: Streamere Ninja og shroud blev betalt for at spille Apex Legends

Hvor går grænsen mellem underholdning og reklame?

Det spørgsmål er pludselig blevet meget relevant, efter at nyhedsbureauet Reuters onsdag har skrevet, at de to streamere Tyler “Ninja” Blevins og Michael “shroud” Grzesiek blev betalt af spilproducenten EA for at spille Battle Royale-spillet Apex Legends, da det udkom.

Ifølge kilder, som Reuters har talt med, fik Ninja omkring 1 millioner USD for at spille Apex Legends ved udgivelsen. Det er uvist, hvor meget shroud har fået.

Dagen efter, at Apex Legends udkom den 4. februar, begyndte Ninja og shroud på spillet og var med til at skabe den enorm hype, som spillet fik. En hype, der var med til at give 10 millioner spillere i løbet af de første tre dage.

EA har også selv bekræftet, at de to streamere blev betalt sammen med en række andre streamere fra flere forskellige lande.

“Vi ville lave en dag, hvor du ikke kunne undgå at se Apex Legends, hvis du går op i videospil, og vi ville have det til at føles som om, en event fandt sted overalt på kloden den dag. Vi havde streamere fra Europa, Sydamerika, Nordamerika, Korea og Japan, så vi kunne vores besked ud til alle, har Drew McCoy, ledende producent på Apex Legends, sagt i et interview, ifølge Reuters.

De betalte streamere tweetede dog også med hashtagget #ApexPartner eller #Ad, inden de begyndte at spille Apex Legends, som en indikation på, at der var tale om reklame.

Skriv et svar