Selvom udbredelsen af eSport har tabt en smule fart, så har det ikke nogen indflydelser på den omsætning, som eSporten genererer
Skrevet af Kasper Frank – kasper@esm.dk
Det er næppe nogen overraskelse, at eSport i øjeblikket er på det højeste niveau både udbredelses- og indtjeningsmæssigt. Med nye turneringer, hold og eSportsgrene kan man næsten ikke forestille sig andet. Det er da også en af hovedkonklusionerne i en stor undersøgelse foretaget af Super Data Research om netop eSport.
Super Data Research er kommet frem til, at eSport ved slutningen af 2016 vil have opnået en samlet omsætning på svimlende 892 mio. dollars svarende til ca. 6 mia. kroner. Denne udvikling forventer man vil stige de kommende år, og i 2019 vil industrien have en værdi på 1.23 mia. dollars svarende til 8.3 mia. kroner.
Herunder ses fordelingen af omsætningen fordelt på forskellige verdensdele. Ikke overraskende er det Asien, der er i front, mens USA og Europa ligger tæt bagved.

Foto: Fra SuperData.com
I grafikken herunder kan man se, hvor omsætningen i eSport stammer fra.

Foto: Fra Superdata.com
Blandt andre spændende tal i undersøgelsen kan nævnes:
- Mere end 213 mio. personer ser eSport i 2016. Dette tal forventes at være steget til 303 mio. i 2019.
- Tilskuerne er primært mænd (85 pct.) og næsten halvdelen (46 pct.) er mellem 18 og 25 år.
Læs et uddrag af undersøgelsen ved at følge dette link.
Hvis du derimod vil have adgang til hele rapporten, koster det små 14.000 kroner. Gad vide, om indtjeningen fra den rapport går med i opgørelsen næste år?