Foto: Shutterstock

Reklamer for gambling i Esport – Hvor meget er for meget i 2023?

Det er overalt på danske hjemmesider og i TV. Om det er dansk casino anmeldelser, reklamer eller fodboldbaner, der namedropper forskellige bookmakere, så er det svært at undgå helt, netop fordi den danske lovgivning er meget medgørlig på dette punkt. Men hvad er for meget i 2023? Hvornår krydser man grænsen for, hvad en dansker synes er acceptabelt?

Vores spilekspert Caroline Grogerssen ser her på udviklingen inden for gambling reklamer og kommer med sin vurdering af, hvad man kan tillade sig som spiludbyder, og hvor man bør stikke piben lidt ind og anerkende, at dette er for meget.

Der er ingen tvivl om, at reklamer for spil er kommet for at blive, og især som danskere har vi en meget afslappet lovgivning i forhold til, hvad der er lovligt. Men derfor kan man sagtens vise hensyn, og tage etisk ansvar som spiludbyder. Hvor ofte skal man reklamere? Hvor skal man gøre det henne? Og hvad sker der, hvis man fejlretter en kampagne?

Her er et par pointer, det er værd at tage med sig med på vejen, hvis man vil reklamere for sit online casino, bookmaker-virksomhed eller enhver anden form for gambling.

  1. Du må aldrig sigte efter børn/ikke myndige personer

Der er som bekendt ikke større restriktioner på reklamer for betting og casinoer. Men det er så absolut en no-go at målrette reklamer for din gambling virksomhed mod mindreårige eller folk, der på anden måde er skrøbelige. Det er derfor, at for eksempel en indmelding i ROFUS også sørger for, at man herefter ikke modtager nogen form for reklamer eller promotion tilbud fra bookmakere eller casinoer.

  • Lad være at forherlige spil

Spi skal være en fornøjelig hobby, og ikke en kilde til indtægt, og det skal deklareres som sådan. Hvis du sætter folk i sigte at de nemt kan blive rige, så forfører man nemt de skrøbelige og udsatte, og dette er på alle måder etisk tvivlsomt. Sørg i stedet for altid at henvise til, hvor man kan få gode råd om at spille ansvarligt.

Det giver goodwill, du får som udbyder en bedre fornemmelse i maven, og derudover, så påbyder den danske lovgivning også, at du altid oplyser om ansvarligt spil, giver mulighed for nemt og hurtigt at kunne udelukke sig selv fra spil, samt at du er forpligtet til at reagere over for spillere, der åbenlyst har et alt for voldsomt forbrug.

  • Kend din målgruppe

Det er oplagt at reklamere for eksempelvis en bookmaker i forbindelse med sportsbegivenheder, og der er da også oftest en overvægt her, når man følger en daglig sendeflade. Men overordnet kan man som udbyder af spil især tænke i at ramme natteravnene. Folk, der arbejder sent, studerer, eller af andre årsager er vågne i de små timer kan være ekstra tilbøjelige til at give efter for tilbuddet om lidt tidsfordriv.

Husk at gøre opmærksom på, hvis man kan spille nogle spil gratis, så man ikke behøver at poste penge i fra begyndelsen. For mange vil dette være rigeligt, men de vil kunne huske dit varemærke fremover, hvis de har haft en god oplevelse. Hvis du er heldig, så vil det endda resultere i positive casino anmeldelser, der tjener som anbefaling for nysgerrige og potentielle kunder.

  • Kend dine begrænsninger

Det er godt at få udbredt kendskabet til dit varemærke, men for meget af det gode bliver hurtigt det modsatte – dårligt. Der er talrige eksempler på bookmakere og casinoer, der har mættet markedet for reklamer så meget, at det er endt med at have den omvendte effekt og afskrække folk fra at besøge siden i stedet.

Overmætning er en ting, der ofte er blevet diskuteret på konferencer for spiludbydere, og der er ingen tvivl om, at for meget af det gode vil være decideret ødelæggende for din virksomhed.

Konklusion

Den vigtigste ting at tage med i forhold til reklamer for gambling, er at du skal sørge for at holde tungen lige i munden, både hvad angår det moralske i dit budskab, samt i hvor høj grad du risikerer at mætte din målgruppe.

Hvis folk bliver trætte af dig, så er reklame pengene ganske dårligt brugt. Test først dine reklamer af på fokusgrupper, så du får afprøvet, om budskabet går ind, om det er decideret irriterende, eller om det er lige, som det skal være.