En professionel tilgang er ifølge Hungry.dk det vigtigste, når de skal udvælge de gamere, som de vil sponsorere.
Skrevet af Kristian Nørgaard – kristian@esm.dk
Mange gamere drømmer om at blive professionelle og leve af deres hobby. Det kræver både hård træning og en vilje til at kæmpe for det, for hverken skills eller sponsoraterne kommer af sig selv. Heldigvis får flere og flere virksomheder øjnene op for gamerne, og mange vil gerne sponsorere både større og mindre hold og arrangementer. Men hvordan griber man det bedst an, når man søger sponsorater hos virksomhederne? Vi har talt med Hungry.dk, som sponsorerer både eSport hold og arrangementer. Lige nu er de hovedsponsorer for Wicked Gaming, som blandt andet har nogle af Danmarks bedste FIFA-spillere.
Hvem kan komme i betragtning til et sponsorat hos Hungry.dk?
“Vi sponsorerer både hold og arrangementer med over 100 deltagere. Vi går ikke efter de helt store arrangementer, fordi vi gerne vil støtte eSporten fra bunden og op, men det er vigtigt for os, at vores logo og navn når ud til så mange som muligt, og gamere er en stor del af vores målgruppe. Derfor har vi de her sponsorater, men det er også fordi, vi selv er gamere og elsker eSport,” siger Søren Sprogø, Digital Marketing Manager hos Hungry.dk.
Hvordan vurderer I, om et hold eller et arrangement kan blive sponsoreret?
“For os handler det om eyeballs, eyeballs og eyeballs. Jo flere, der kan komme til at se vores logo og navn, jo nemmere er vi at overtale til et sponsorat. Så hvis en arrangør eller et hold kan argumentere for, at vi bliver set af så og så mange personer både online og offline, så kan vi begynde at se på, hvad vi kan støtte med,” siger han.
Hvordan vil I gerne approaches af holdene?
“Vi tager gaming seriøst, og det her er en del af vores forretning. Derfor forventer vi, at gamerne griber det professionelt an. Vi bruger Facebook meget, men det er ikke vores primære kommunikationskanal, når det kommer til business. Så send en mail direkte til os i stedet for en Facebook-besked. Og gør forarbejdet ordentligt. Tænk på, at et sponsorat er et partnerskab, så fortæl os, hvad vi får ud af et samarbejde med jer,” siger han.
Læs mere om det på Hungry.dks side om eSport.
Hvad vil I gerne vide, når gamerne henvender sig?
“Fortæl os, hvem holdet er. Hvad er medlemmernes ranking, hvor mange followers har de på Twitch og Youtube? Hvilke turneringer regner holdet med at deltage i, og hvor mange når turneringen ud til? Bliver det dækket af Youtubere, kommer lokal-TV forbi, eller livestreames der til en masse Twitch-followers? Kort sagt: fortæl os, hvor stor eksponering vi kan regne med. Så kan vi sammen finde ud af, hvad et eventuelt sponsorat kan være,” siger han.