Til sommer kan verdens første computerspil fejre 60-års fødselsdag. 1961 var nemlig året, hvor fem studerende på Massachusetts Institute of Technology (MIT) påbegyndte udviklingen af spillet, Spacewar! Et rumspil, som i den grad er blevet en klassiker, og som i dag findes i utallige varianter.
To computere i brug
I 1961 fyldte de fleste computere et helt lokale, og ofte skulle der flere personer til at betjene dem. Men computere som TX-0, der hørte hjemme på Massachusetts Institute of Technology, ændrede computerbranchen for altid. TX-0 indeholdt transistorer i stedet for radiorør, og den kunne programmeres ved hjælp af et simpelt tastatur.
Dan Edwards, Alan Kotok, Peter Sampson, Martin Graetz og Steve Russell var alle science fiction-fans og studerende på MIT. Gruppen udnyttede TX-0 og en anden af MITs computere, den køleskabsstore DEC PDP-1, til at skabe det, der blev til spillet Spacewar! Det slugte hele 9 kilobyte hukommelse og kørte på en monitor med 30 linjer.
Velkendt handling
Spacewar! spilles af to spillere, som styrer hvert sit rumskib. Dengang var udviklingen ikke nået så langt, at man kunne spille mod computeren. Det gælder om at skyde modspillerens rumskib ned, og samtidig undgå selv at blive ramt, støde sammen med modspillerens rumskib, eller styrte ned på stjernen i midten af skærmen. Et handlingsforløb, der har dannet grundlag for en hel industri af underholdningsprodukter.
Rummet er stadig populært
Selvom vi i dag er kommet langt fra lokalestore computere og monitors med 30 linjer, er spil der befinder sig ude i rummet stadig populært. Det kan man se ved spil som No Man’s Sky, der trods en meget hård fødsel har oplevet stor succes med at sende folk til øde planeter. Spillet Star Wars Squadrons indsætter også spilleren i rummet, men i sit helt eget rumskib fra Star Wars universet.